آموزش کوددهی

چالکود چیست؟ معرفی 5 مزیت آن که نمی دانید!

چالکود

چالکود موضوعی است که امروز میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. از آنجا که کشاورزی یک فعالیت گسترده است، بسیاری از افراد اطلاعات کاملی دراین باره ندارند. به همین علت ماه کشت تصمیم بر این گرفته است که برخی از مراحل موثر و کارآمد مانند چالکود را خدمت شما عزیزان توضیح دهد. در این مقاله ما می‌خواهیم بگوییم که چالکود چیست و چه کاربردی دارد پس در ادامه با ما همراه یاشید.

چالکود چیست؟

چالکود ها یک سری چاله ها،کانال و یا شیار ها هستند که در قسمت سایه انداز درخت حفر می شوند و داخل آنها با کودهای دامی و شیمیایی پر می شود. این عمل باعث می شود تا یک محیط ایده‌آل برای کود دهی ایجاد شود که ریشه ها نیز به سمت آن جذب می شوند و در نتیجه تغذیه درخت بهتر انجام شود. این عمل به رشد متعادل درخت کمک شایانی می‌کند. پس در هنگام خرید کود حتما چالکود های خود را اماده کنید.

مزایای چالکود
1. چالکود از خشكيدگی سر شاخه های درختان ميوه جلوگيری می کند.
2. باعث اصلاح بافت خاک می شود و به تهویه خاک کمک می کند.
3. باعث افزايش سطح برگ (Leaf Area) در درختان ميوه می شود
4. باعث افزايش عملكرد و بهبود كيفيت محصول می شود.
5. به افزایش نفوذپذیری آب داخل خاک و افزایش جذب مواد غذایی کمک می کند.

اشکال مختلف چالکود

چاله ی کود

چالکود چیست؟ معرفی 5 مزیت آن که نمی دانید!

چاله هایی به عمق 50 سانت و قطر 20 الی 30 سانت هستند. که به تعداد مورد نیاز هر درخت حفر می شوند.

کانال کود

در بعضی از باغ ها درختان فاصله نزدیکی به یکدیگر دارند امکان حفر چاله به صورت تک به تک وجود ندارد. در این باغ ها به جای چاله، کانال هایی در دو طرف درخت حفر می شود و از همان ترکیبات کودی که داخل چالکود ها استفاده می شد در این کانال ها نیز استفاده می شود.

شیار کود

اگر شرایط به صورتی باشد که نتوانیم چاله یا کانال حفر کنیم می‌توانیم به جای آن از شیارهای کود استفاده بکنیم به این صورت که، دایره هایی در اطراف درختان و با شعاع یک سوم سایه انداز در اطراف درخت حفر می کنید و داخل چاله ها مثل قبل با همان ترکیب کودی که ذکر کردیم پر می شود. یکی از بهترین کود هایی که عناصر مورد نیاز گیاهان و درختان را دارند کود های NPk میباشد. خرید کود NPK  و خرید کود های ریزمغذی برای استفاده از چالکود ها پیشنهاد میشود. البته توجه داشته باشید برای استفاده ازاین کود ها با کارشناس مربوطه مشورت کنید.

زمان درست اجرای چالکود چه زمانی است؟

چالکود دقیقا بعد از زمان برگ ریزان کامل و خزان کامل درختان، یعنی زمانی که درختان در حالت خواب به سر می‌برند باید انجام شود.

روش، تعداد و محل انجام چالکود

استاندارد تعداد چاله ها

تعداد چاله هایی که می توان برای هر درخت حفر کرد به سن درخت، میزان باردهی درخت، اندازه درخت و… بستگی دارد. به طور استاندارد برای درختان دو ساله چاله، و برای درختان سه سال به بالا 3 چاله کافی ست. در مورد نهال ها نیز می‌توان بین هر دو نهال یک چاله ایجاد کرد.

محل انجام چال کود

دو روش برای انجام چالکود وجود دارد، در روش اول یک سوم سایه انداز درخت را برای انجام چالکود انتخاب می کنند. یعنی به اندازه ی دو سوم از طوفه درخت فاصله می کنیم و قسمت یک سوم انتهایی محل حفر چاله خواهد بود.

در روش دوم از نوک بلند ترین شاخه یک خط عمودی رسم کنیم به زمین و دقیقا همان قسمت برای حفر چالکود انتخاب می شود. که هر دو روش برای پیدا کردن محل چالکود مناسب اند.

دقت کنید بهتر است چاله ها در مسیری که آب رو هستند حفر شوند و یا اگر آبیاری به صورت قطره ای انجام شود چاله ها بهتر است دقیقاً زیر نازل قطره چکان ها قرار بگیرند.
در چالکود ترکیب کودی که در چالکود مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیب کودی که باید در چالکود مورد استفاده قرار گیرد

بهترین راه برای پیدا کردن ترکیب کودی که نیاز هست در چالکود ها مورد استفاده قرار بگیرد، آزمون خاک است که توصیه می شود همیشه انجام شود.

اما به صورت عمومی و کلی می توان گفت کود دامی حتماً باید درون چاله وجود داشته باشد علت و مزایای آن را در ادامه بیان خواهیم کرد. کود بعدی که مصرف آن توصیه می شود، گوگرد است که به دلیل شور بود خاک در اکثر مناطق مصرف آن اکیدا توصیه می شود.

از دیگر کودها می توان به ریز مغذی ها اشاده کرد که به صورت سولفات یا کلات باید مصرف شوند و کودهای ماکرو مثل اوره نیتروژن، سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریپ که به جای سه کود بالا و ریزمغذی ها می توان کود گرانول  NPK استفاده کرد که حاوی هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین مقادیری از ریز مغذی ها هست.

برای پیدا کردن مقدار مصرف نیز می توانید، از آزمون خاک یا مشاوره با کارشناس منطقه کمک بگیر البته در مورد کود ها NPK روی خود محصول نیز میزان مصرف ذکر شده است.
یکی از نکات مهم در مورد چالکود این است که خاکی که از چاله خارج شده به هیچ وجه در داخل چاله نریزید.

چالکود چیست؟ معرفی 5 مزیت آن که نمی دانید!

فواید استفاده از کود دامی در چالکود

ریشه ها معمولاً به سمت چاله هایی بیشتر حرکت می کنند که شرایط مطلوب تری برای رشد داشته باشد. استفاده از کود دامی در چالکود باعث می شود تهویه مناسب تر شود اکسیژن رسانی در خاک بهتر شود، رطوبت خاک تنظیم شود و ریشه ها بتوانند به خوبی مواد غذایی که در خاک وجود دارد را جذب کنند.

به خصوص در خاک های رسی و یا خاک های شنی که بافت خاک دچار مشکل است یعنی یا بسیار سنگین است و آب در آن جذب نمی شود و یا بسیار سبک است، مثل خاک های شنی که هدر رفته و بسیار زیادی دارد. در این خاک ها کود های دامی کمک‌ می کنند بافت خاک، میزان رطوبت خاک، میزان تهویه خاک و حتی میزان شوری خاک تنظیم شود.

مراقبت از چاله ها

یکی از نکات مهم در مورد چالکود، مراقبت از این چاله ها و تأمین سالانه موادی که نیاز به تمدید دارند مثل نیتروژن که جزو عناصر پر مصرف درخت است و آب شویی بالایی نیز دارد. در مورد فسفر و پتاسیم نیز یک یا دو بیل از خاک چاله را بردارید و فسفر و پتاسیم را اضافه کنید و روی چاله ها را با کود دامی پر کنید.

اگر چاله ها دچار نشست شده بودند و چاله ها پایین تر رفته بود روی سطح چاله ها را حتماً باید با کود دامی پر کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان از خاک استفاده نکنید. استفاده از خاک باعث می شود بازخورد مطلوب را از چالکود ها نگیریم.

عملیات چالکود به نوعی سرمایه گذاری روی زمین است پس نگران زمان و هزینه ای که می کنید نباشید چون شما یکبار هزینه می کنید و چاله ها اگر مراقبت شوند تاثیر فوق‌ العاده آن تا سالیان سال باقی می ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *