آموزش های عمومی

سیستم آبیاری زیر سطحی و مزایا و معایب استفاده کردن از این روش!

همانطور که می‌دانید آبیاری مزارع کشاورزی با روش های مختلفی صورت می‌گیرد که آبیاری زیر سطحی یکی از این سیستم های آبیاری نوین است. تیم ماه کشت در این باره برای شما عزیزان یک مقاله جامعه تهیه کرده است. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که به شما بگوییم آبیاری سطحی چیست و چه کاربردی دارد.

سیستم آبیاری زیر سطحی

آبیاری زیر سطحی روشی است که در سال های اخیر رواج پیدا کرده و کشاورزان زیادی در سراسر کشور با این روش مزارع خود را آبیاری می کنند. در این سیستم آبیاری به کمک لوله ها یا نوارهای قطره ای که در زیر سطح زمین داخل خاک گذاشته می شوند تشکیل شده و وظیفه ی تامین آب ریشه ی گیاه را به صورت مستقیم بر عهده دارد.

در آبیاری زیر سطحی، آب و هوای زیادی به ریشه گیاه می‌رسد. به همین دلیل گیاهان رشد بهتری خواهند داشت. در حال حاضر بسیاری از کشاورزان از این روش آبیاری برای مزارع و باغ خود همچون: باغ خرما ، مرکبات ، زیتون ، پسته و درختانی که ریشه های سیاه دارند.

هم‌چنین در زراعت هایی مثل سیب زمینی ، ذرت ، پنبه و فضای سبزشهری و بلوارها هم از سیستم آبیاری زیر سطحی استفاده می کنند.

یک نکته قابل توجه در این روش آبیاری که اهمیت بسیار بالایی دارد، این است که آبیاری سطحی در مصرف آب بسیار صرفه جویی می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این روش این است که می‌توانید در زمین هایی که سطح آبیاری نا مساعد با شیب تند دارند استفاده کنید. چون که آبیاری سطحی در فشارهای مختلف کار می کند و مناسب برای این شرایط است.

هم‌چنین عمق لوله های زیرسطحی براساس عمق ریشه گیاه کاشت شده تعیین می‌شود. از آنجایی که هزینه تعمیر و نگهداری این روش بالاست، بیشتر از این سیستم برای زمین‌هایی با مقیاس متوسط و بزرگ استفاده می شود.

طول عمر عمومی این سیستم بین ۱۲ تا ۱۵ سال است که می‌توانید با نگهداری مناسب و استفاده از مواد با کیفیت طول عمر آن را افزایش دهید.

آبیاری درختان با سیستم آبیاری زیر سطحی

در این روش شما باید در کنار نهال لوله پلیکا قرار دهید و داخل آن یک لوله دیگر با شیار های بسیار زیاد قرار دهید. این لوله ها را در نزدیکی ریشه گیاهان حفر کنید، در مرحله بعد لوله آبیاری قطره ای را در قسمت بالایی لوله پلیکا قرار دهید تا آبیاری به صورت قطره ای انجام گیرد

سیستم آبیاری زیر سطحی چه مزایایی دارد؟

آبیاری سطحی مزایای بسیار زیادی نسبت به دیگر روش های آبیاری دارد که ما در اینجا به چندی از آن ها می پردازیم:

  • صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن
  • افزایش میزان تولید و کیفیت محصول
  • جلوگیری از آهکی شدن قطره چکان ها
  • کاهش رشد علف های هرز
  • کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری
  • صرفه جویی در مصرف کود
  • عدم فرسایش خاک
  • سهولت در برداشت محصول توسط ماشین آلات
  • افزایش عمر نوار ها به دلیل قرار نگرفتن در معرض تابش خورشید

همانطور که گفته شد با این روش به راحتی میتوانید کود دهی خوبی داشته باشید و بازدهی کود بسیار بالاتر میباشد. بسیاری از کارشناسان در این روش آبیاری خرید کود NPK و خرید کود ریزمغذی که باعث جذب بهتر میشود را پیشنهاد میدهند.

معایب آبیاری زیر سطحی

همانطور که آبیاری سطحی مزایایی دارد که خدمتتان گفته شد، معایبی هم دارد که به آنها می‌پردازیم:

  • گرفتگی نازل ها توسط خاک
  • گرفتگی نازل‌ها توسط ریشه
  • گرفتگی نازل ها توسط باکتری ها و جلبک ها

هم‌چنین بعضی عوامل هستند که سیستم آبیاری زیر سطحی را پر ریسک می‌کنند مانند:جویده شدن نوارها توسط جوندگان، آسیب دبدن لوله ها توسط ماشین آلات کشاورزی ، تجمع نمک در لوله ها و    هزینه بالا.

آبیاری زیر سطحی چه اجزایی دارد؟

حوض تصفیه: که شامل واحد پمپاز و شیر تنظیم کننده فشار است.

شیر هایی که از برگشت جریان آب جلوگیری می کنند.

واحد تزریق کود: شامل دو قسمت فیلتراسیون و شیرهای شست و شو است.

شیر تخلیه هوا و لوله های قطره چکان دار

 

و در پایان باید گفت که امروزه تعداد کثیری از کشاورزان عزیزمان سیستم آبیاری زیر سطحی را جایگزین روش های آبیاری سنتی خود کرده اند. پیشنهاد تیم ماه‌کشت به شما عزیزان این است که اگز زمین زراعی دارید و به فکر آبیاری آن هستید از سیستم آبیاری زیر سطحی استفاه کنید. همینطور میتوانید با خرید کود های کشاورزی مرغوب و با کیفیت در کنار این سیستم آبیاری بهره بری بسیار بالایی را تجربه کنید.

 

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

5 دیدگاه در “سیستم آبیاری زیر سطحی و مزایا و معایب استفاده کردن از این روش!

  1. جواد ملکی گفت:

    ضمن تشکر. لطفاً جهت جلوگیری از رشد ریشه به داخل لوله، خصوصیات لوله زیر سطحی و کلاً یک آموزش بسیار مفید و کاربردی از ابتدا تا پایان ارائه شود.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظرتون.
      بله حتما. تلاش می‌کنیم که در اسرع وقت این اطلاعات رو در اختیار همراهان عزیر ماه کشت قرار بدیم.

    2. حسن گفت:

      چشم قربان

  2. حسن لشکری گفت:

    سلام و تشکر از توضیحات خوب شما
    یه سوال دارم اینکه نحوه کوددهی دراین نوع آبیاری چگونه است؟ وقتی محلول کود با آب بصوزت قطره ای به ریشه برخورد میکند آیا موجب خشکاندن ریشه نمی شود ؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیر مشکلی پیش نمیاد. فقط باید دز و مقدار کود را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *