آموزش های عمومی

سیستم آبیاری قطره ای، مزایا و معایب آن

سیستم آبیاری قطره ای، مزایا و معایب آن

سیستم آبیاری قطره ای همانطور که می دانید یکی از روش های آبیاری مزارع کشاورزی است که، این روش در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده کشاورزان عزیز قرار گرفته است. روش های بسیاری در رابطه با آبیاری مزارع کشاورزی و باغ ها وجود دارد مانند: آبیاری کرتی ، آبیاری بارانی ، آبیاری قطره‌ای ، آبیاری زیر زمینی تراوا که در این مقاله ما قصد داریم که شما را با روش نوین آبیاری قطره ای مزارع کشاورزی آشنا کنیم پس اگر قصد آبیاری زمین یا باغ خود را دارید حتما در ادامه این مقاله با ماه کشت همراه باشید.

سیستم آبیاری قطره ای، مزایا و معایب آن

آبیاری به روش قطره ای چیست؟

این روش آبیاری به نوعی است که، در آن آب را با فشار کم از لوله های  قطره چکان دار به ریشه گیاهان می‌رسانند. در این روش آب به اندازه و به آرامی به گیاهان داده می‌شود که همین امر موجب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.

هم چنین با توجه به اینکه در این روش مقدار کمی از مساحت و عمق  از سطح خاک خیس می‌شود، میزان تبخیر آب نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. در سیستم آبیاری قطره ای آب از شیرها، لوله‌ ها و قطره چکان ‎‌‌ها عبور می‌‌نماید.

در اکثر مواقع، در سیستم آبیاری قطره‌ ای به دلیل خاص بودن این نوع سیستم آبیاری، روش‌ های سنتی کود دهی تاثیر آنچنانی ندارد. به همین دلیل در این روش در اکثر مواقع، کود شیمیایی مایع و آب آبیاری را با هم مخلوط می‌کنند. به این روش که کود دهی و آبیاری همزمان با هم انجام می‌شود کود آبیاری، شیمیایی و یا آبیاری شیمیایی گفته می‌شود. در این روش آبیاری خرید و استفاده کود کشاورزی برای شما بسیار راحت تر میباشد.

کارشناسان در این رابطه خرید و استفاده کود NPK را نیز توصیه میکنند. استفاده از این کود ها به صورت مایع بازدهی بسیار بالایی در این سیستم آبیاری دارند. اگر چه کود های پودری با کیفیتی هم هستن که حلالیت بسیار بالایی داشته باشند.

 

به گفته کشاورزان عزیز زمانی که شما از این روش آبیاری و کود دهی در سیستم آبیاری قطره ای همزمان استفاده می‌کنید تا 95 درصد در مصرف کود صرفه جویی می‌شود.

سیستم آبیاری قطره ای، مزایا و معایب آن

مزایای سیستم آبیاری قطره ای

دراین بخش می‌خواهیم به چند مورد از مزایا و فوایدی که این نوع سیستم آبیاری دارد برای شما عزیزان بگوییم:

  • اگر آبیاری قطره ای به طرز صحیح، اجرا و مدیریت شود، بازدهی آبیاری آن بسیار بالا است.
  • در زمین‌ های کشاورزی با شکل های متفاوت شیب دار و یا غیر شیب دار به راحتی قابل اجراست.
  • در این سیستم آبیاری شما می توانید از آب‌ های بازیافتی غیر آشامیدنی با اطمینان استفاده کنید.
  • آبیاری قطره ای باعث می شود که رطوبت مورد نیاز ریشه گیاهان تامین می‌شود.
  • فرسایش خاک و هم چنین رشد کردن علف های هرز به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند.
  • یکی از مزیت های پر اهمیت آبیاری قطره ای این است که در آن هزینه نیروی انسانی از روش‌ های دیگر آبیاری بسیار کمتر است.
  • دیگر مزیت این است به دلیل اینکه برگ ها و شاخه های گیاهان خشک باقی می‌مانند احتمال بیماری و آفت بسیار کاهش پیدا می‌کند.

معایب سیستم آبیاری قطره ای

همانطور که درباره‌ی مزایای سیستم آبیاری قطره ای صحبت کردیم حال می‌خواهیم به چند مورد از معایب این روش هم بپردازیم.

  • در این روش آبیاری، در ابتدای کار ممکن است هزینه اولیه این روش از سایر سیستم های آبیاری رایج بیشتر باشد.
  • اگر در این روش سیستم فیلتراسیون را مورده استفاده قرار ندهید، ممکن است لوله و قطره‌ چکان‌ ها دچار گرفتگی شوند و سیستم به درستی کار نکند.
  • یک نکته قابل توجه که باید گفته شود این است که اگر از کود ها و مواد شیمیایی استفاده می‌کنید که برای فعال‌سازی آن به سیستم آبیاری بارانی نیاز دارید، آبیاری قطره‌ای مناسب شما نیست.
  • در روش سیستم آبیاری قطره ای زیر سطحی ممکن است که شما از خرابی آن مطلع نشوید و بیشتر از حد مجاز شود.

سیستم آبیاری قطره ای، مزایا و معایب آن

نوار تیپ یا نوار آبیاری قطره ای چیست؟

نوار آبیاری قطره ای یا همان نوار تیپ، لوله‌ ای با دیواره نازک است که از این نوار ، برای آبیاری قطره ای استفاده می‌کنند. این نوارها ساختار ساده‌ ای دارند و معمولا این نوارها از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شوند.

نوار های آبیاری ضخیم تر همان لوله‌ های قطره چکان دار هستند و معمولا برای مصارف دائمی مانند آبیاری زیر سطحی استفاده می‌شود، در حالی که نوار های آبیاری نازکتر یک بار استفاده شده و بعد از مصرف دور انداخته می‌شود.

کلام آخر:

در این مقاله ای که ما برای شما عزیزان تهیه کردیم، مزایا و معایب سیستم آبیاری قطره ای را شرح دادیم و امیدوار هستیم که توضیحات و ارائه این مطالب برای شما مفید بوده و اطلاعات شما تکمیل شده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *