آموزش باغبانی, آموزش کوددهی

بهترین کود برای درخت سیب

بهترین کود برای درخت سیب

قبل از اینکه در مورد بهترین کود برای درخت سیب صحبت کنیم، لازم است بگوییم که درخت سیب بسیاری از عناصر و مواد مغذی را به میزان متوسط نیاز خواهد داشت، با این وجود برای رشد بهینه به مقادیر زیادی از کلسیم و پتاسیم نیاز دارد. برای همین و برای افزایش بازدهی باغ خود باید بهترین کود برای درخت سیب را انتخاب کرده و برای مزرعه خود مصرف کنید. یکی از بهترین کود برای درخت سیب کود 20 20 20 می‌باشد، بسیاری از کشاورزان کهنه کار خرید کود 20 20 20 را بسیار توصیه میکنند. این کود کامل برای درخت سیب بسیار مفید است.

به یاد دارم که یکی از همشهری‌های همدانی‌ام توانسته بود به بازدهی بیش از 120 تن سیب در هکتار برسد در صورتی که میانگین برداشت سیب از باغات در همان زمان چیزی نزدیک به 20 تن بود. آیا فکر می‌کنید این اتفاقی است یا اینکه تفکر مدیریتی بهینه در پشت آن بوده است؟

نحوه تشخیص نیازهای کودی باغ سیب

1. انجام آزمایش خاک برای باغ سیب

برای تغذیه درخت سیب با توجه به این که نیاز به تولید انرژی فراوانی برای تولید میوه خواهد بود، شما نیاز دارید تا مواد مغذی لازم را با دادن کود مناسب و فراهم نمودن نور کافی برای فرایند تولید انرژی در گیاه آماده کنید. همان طور که اشاره شد به احتمال بسیار زیاد درختان شما نیاز بیشتری به دو عنصر کلسیم و پتاسیم برای تولید میوه سیب خواهند داشت که باید هر ساله در اختیار آن قرار گیرند.

اما در مورد عناصر دیگر نمی‌توان نظر قطعی داد و به نظر می‌رسد که آزمایش خاک بتواند به شما کمک کند تا به کمبود عناصر دیگر در بستر محل رشد ریشه‌های درخت سیب پی ببرید. در واقع هنگامی با انجام این آزمایش می‌توانیم مقادیر دقیق عناصر موجود در خاک را متوجه بشویم و با تطابق آن‌ها با نیازهای درخت سیب اقدام به کوددهی درخت کنیم.

فرض کنید نیاز درخت سیب به عنصر کلسیم 10 واحد هست و با آزمایش خاک متوجه می‌شویم که میزان کلسیم خاک ما 6 واحد است. پس وظیفه ما این است که 4 واحد کلسیم به خاک درخت سیب اضافه کنیم تا گیاه به نحو احسن رشد کند. دقت کنید که نباید بیش از نیاز از کلسیم استفاده کنیم تا منجر به تداخل عنصری در خاک دچار نشویم.

 

بهترین کود برای درخت سیب

 

روش نمونه‌برداری از خاک باغ سیب برای آزمایش خاک

ابتدا باید سعی کنیم یک کروکی ساده از باغ تهیه کنیم و سپس باغ را به چند قسمت یکنواخت تقسیم کنیم. این قسمت‌ها باید از لحاظ شیب، تاریخچه کشت، مصرف مود و بافت خاک یکسان باشد. در واقع هدف ما این است که از تمام قسمت‌های یک مزرعه که با هم تفاوت‌هایی هم دارند نمونه‌برداری کنیم. دقت کنید که مساحت قطعه‌های انتخابی نباید از یک هکتار بیشتر شود.

سپس در هر قسمت تعدادی نمونه از عمق 0 تا 30 سانتی‌متری برداشت کنید و درون یک کیسه بریزید. هر نمونه می‌تواند حدود یک کیلوگرم باشد. نمونه‌برداری را از خاک انجام دهید و گیاهان و علف‌های سطح خاک را کنار بزنید. سپس باید نمونه‌های از عمق 30 تا 60 و 60 تا 90 انجام دهید. البته شما باید روش دقیق نمونه‌برداری را با آزمایشگاه خاک مورد نظرتان چک کنید تا هیچ اشتباهی صورت نگیرد.

تفسیر نتایج آزمایش خاک برای درخت سیب

در تصویر زیر راهنمای تفسیر نتایج آزمایش خاک برای باغ سیب را مشاهده می‌کنید. به عنوان نمونه اگر فسفر خاک شما بین 10 تا 20 باشد برای کشت سیب مناسب است و برای باقی عناصر نیز به همین منوال می‌توانیم بررسی کنیم.

تفسیر نتایج خاک باغات سیب

2. بررسی علائم ظاهری درخت سیب

روش دومی که می‌توانیم برای بررسی و تشخیص نیازهای خاک استفاده کنیم بررسی علائم ظاهری درخت سیب است. البته این روش نیاز به تجربه دارد و عملا هر کسی نمی‌تواند با یک نگاه نیازها و کمبودهای درخت سیب را تشخیص دهد. برای اطلاعات کافی و کامل می‌توانید به مقاله تحقیقاتی زیر مراجعه کنید.

منبع

کود دهی درخت سیب

استفاده از کود کلسیم برای درخت سیب

به طور کلی اگر نخواهید تست خاک انجام دهید، در صورت نیاز به کاشت نهال سیب بهتر است که ابتدا مقداری پودر استخوان یا کود کلسیم دار به خاک اضافه کنید. در واقع به این کود، کود استارتر گفته می‌شود که امکان افزودن آن پس از مخلوط کردن پودر استخوان یا کود کلیسم دار با آب وجود دارد.

پس از آن در ادامه و پس از حدود سه هفته از کاشت نهال سیب بهتر است که از یک کود 20 20 20 در فاصله حدود نیم متری از درخت سیب برای تقویت آن استفاده کنید. بسیاری از کشاورزان به دلیل تنوع در قیمت کودهای کشاورزی تصور میکنند هرچه هزینه کمتری بابت کود بپردازند صرفه اقتصادی بالا تری خواهد داشت. هرگز مبنای انتخاب کود هارا قیمت آن ها نگزارید. و بسیاری دیگر قیمت کود های ارگانیک را با قیمت کود های NPK مقایسه میکنند برای انتخاب.

 از بهترین کود برای درخت سیب چگونه استفاده می‌شود؟

قبل از این که بخواهید به درخت سیب کود بدهید، باید چگونگی انجام درست این کار را در نظر داشته باشید. درختان بالغ دارای ریشه‌های بزرگی هستند که قطر آن‌ها از قطر خود درخت نیز بیشتر است و تا عمق یک متری در خاک فرو رفته‌اند. این در حالی است که ریشه‌های کوچک‌تر درختان سیب در محدوده بزرگ‌تری و در اطراف ریشه اصلی گسترده شده‌اند.

این ریشه‌های می‌توانند مواد مغذی را از دل خاک جذب کنند و از آن برای سال‌های بعد نیز استفاده کنند. برای همین بخش اعظم کودی که به درخت می‌دهید توسط این ریشه‌های کوچک و بزرگ جذب خواهند شد.

نکاتی برای استفاده از کود برای درخت سیب

  1. کود را باید به طور یکنواخت بر روی سطح ز مین و در اطراف درخت سیب پخش کنید.
  2. کود دادن به درخت را باید از فاصله حدود نیم متری از تنه درخت شروع کنید و در محیط اطراف کود را پخش کنید تا توسط ریشه‌ها جذب شود.
  3. بهترین زمان برای کود‌دادن به درخت سیب در پاییز است که برگ‌های درختان در حال افتادن هستند. در ایران این موقع می تواند اواخر پاییز باشد.
  4. در صورت استفاده از کود 20 20 20 (که در بالا به آن اشاره شد) باید با توجه به قطر درخت میزان کود را تنظیم کنید (برای مثال در صورتی که قطر درخت برابر با 30 سانتی‌متر بود استفاده از حداکثر 1.13 کیلوگرم کود کامل توصیه می شود).

کود سفید برای درخت سیب

درخت سیب در سال های اول تا سوم باید به طور سالانه حدود 30 سانتی متر رشد کند. در روزهای اول فصل رشد(فروردین‌ماه) درخت و زمانی هوا هنوز سرد است و ریشه‌ها فعالیت چندانی ندارند کوددهی تاثیر خاصی ندارد و گیاه از ذخایر نیتروژن سال گذشته موجود در اندام‌های خود استفاده می‌کند.

همچنین هنگام کاشت نهال سیب نیز نیازی به استفاده از کود نیتروژن که به آن کود سفید نیز گفته می‌شود، نیست. چرا که ریشه‌ها تحت تنش قرار گرفته‌اند و مصرف نیتروژن از طریق نیتروژن ذخیره در اندام‌های گیاه انجام می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نحوه تغذیه نیتروژنی درخت سیب بر اساس نمای درخت را مشاهده کنید.

علائم کمبود تغذیه‌ای درخت سیب

 

جبران کمبود عناصر با استفاده از بهترین کود برای درخت سیب

علاوه بر عناصر ذکر شده در بالا، عناصر دیگری مانند برون هستند که کمبود آن ها می تواند مشکلاتی را برای درخت سیب به همراه داشته باشد. ما در این بخش چند نکته را در ارتباط با این عناصر ذکر خواهیم کرد. به طور حتم در صورتی که قصد داشته باشید بهترین کود برای درخت سیب را به منظور رشد بهینه و پیشگیری از آفات استفاده کنید، باید این نکات را به خاطر داشته باشید.

کمبود بور

کمبود بور یکی از مشکلات شایعی است که در بین درختان سیب مشاهده می شود. اگر به خشک شدن غنچه های روییده بر بالای شاخه های درخت سیب توجه کنید و یا شاهد نقاط قهوه ای در سیب باشید، به احتمال زیاد ممکن است که درختان شما کمبود بور داشته باشند. حد مناسب غلضت بور در برگ درختان سیب بین 20 تا 50 میلی‌گرم در کیلوگرم می‌باشد. همچنین حد مناسب بور در خاک 0.5 تا 2 میلی‌گرم در کیلوگرم می‌باشد.

یک راه ساده برای جبران این کمبود استفاده از بوراکس BORAX برای هر 3 تا 4 سال یک بار می باشد که که به میزان حدود 226 گرم برای هر درخت بالغ مورد استفاده قرار می گیرد.

کمبود کلسیم

کمبود کلسیم در درخت سیب باعث به بار نشستن سیب‌هایی خواهد شد که نرم بوده و به راحتی له می‌شوند. برای جبران این کمبود می توانید از آهک به عنوان عامل پیشگیری‌کننده از به وجود آمدن این مشکل به میزان حدود یک تا دو کیلوگرم در هر ده متر مربع استفاده کنید. البته باید PH خاک را کنترل کنید و دقت داشته باشید که بیش از 6.5 تا 7 نشود.

میوه‌های دارای کلسیم کم سرعت تنفس و رشد بالاتری دارند و زودتر می‌‌رسند. این مسئله منجر به این می‌شود که هنگام نگه‌داری میوه در انبار یا بسته‌بندی و فروش آن دچار نرمی بافت میوه و برخی از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها مانند لکه تلخی، لکه چوب‌بنبه‌ای و اسکالد می‌شود.

کمبود کلسیم در درخت سیب

کود پتاس برای درخت سیب

در صورتی که در مورد مزایای استفاده از کود پتاسیم برای درخت سیب برای تغذیه درختان سیب نمی‌دانید، باید ذکر کنیم که پتاسیم باعث افزایش اندازه و وزن میوه می‌شود و رنگ سیب های به بار نشسته بر شاخه درختان شما را بهبود می‌بخشد.

پتاسیم از آسیب‌های احتمالی که به دلیل یخ زدگی و یا سرمای بهاری به وجود می‌آید تا حدودی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل استفاده از آن کود پتاس برای درخت سیب به شدت توصیه می‌شود. به این منظور کافی است تا حدود صد گرم پتاسیم را برای هر 10 متر‌مربع زمین به طور سالانه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به خم شدن برگ‌ها و قهوه ای شدن برگ‌های مسن‌تر شود. همچنین می‌تواند باعث بی‌رنگ شدن میوه‌های بر روی درخت شود. در صورتی که یکی از علائم کمبود پتاسیم را در درخت مشاهده کردید باید دوز استفاده از پتاسیم را افزایش داده و به حدود 150 تا 200 گرم در هر ده متر مربع افزایش دهید.

بهترین زمان کود دهی درخت سیب

زمان کوددهی به مراحل رشد گیاه و نیاز آن بستگی دارد. و نمی‌توان گفت که چه زمانی بهترین زمان کود دهی  درخت سیب است. اما کوددهی قبل از باز شدن شکوفه‌ها زمانی کلیدی است. زیرا گیاه چرخه رشد سالانه‌شان را آغاز می‌کنند و به میزان زیادی از مواد غذایی نیاز دارند.

سخن آخر

ما در این متن توصیه‌هایی را در مورد استفاده از بهترین کود برای درخت سیب و  عناصری مانند پتاسیم و کلسیم برای تغذیه درخت سیب بیان کردیم. همچنین اشاره ای به اهمیت استفاده از برون و سایر ترکیبات موثر مانند کودهای نیتروژن دار و کودهای N-P-K کردیم. در کنار این کود ها از خرید و استفاده کودهای جلبک غافل نشوید.

امیدواریم بتوانید با این توصیه ها درختانی پربار را بدون ابتلا به هر گونه آفتی پرورش دهید که هر ساله بهترین سیب‌ها را برای شما به بار می‌آورند.

با این وجود باز هم تاکید می‌شود که بهترین راه برای انتخاب بهترین کود برای درخت سیب تست خاک مورد استفاده در بستر کاشت درخت می‌باشد. این تست می‌تواند میزان دقیق هر یک از عناصر ذکر شده برای بهینه‌کردن رشد درخت و بهبود ثمردهی را در ترکیب کودهای مورد استفاده در اختیار شما قرار خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *