آموزش باغبانی, آموزش کوددهی

بهترین کود برای درخت بادام

بهترین کود برای درخت بادام

قبل از اینکه به موضوع بهترین کود برای درخت بادام بپردازیم لازم است کمی بیشتر با این درخت آشنا شویم. درخت بادام جزو دسته درختانی است که تا 3 – 4 سال اول باردهی ندارد یعنی برای باردهی باید درخت شما حداقل 3 – 4 ساله باشد. فلذا در مورد این گیاه دو نوع کوددهی وجود دارد یک نوع آن قبل از کشت نهال است و به منظور تقویت خاک انجام می‌شود بدین صورت که هر یک هکتار زمین را با 200 کیلوگرم ازت و 200 کیلوگرم فسفر کوددهی می‌کنند.

اما نوع دوم کود دهی زمانی است که درخت ما دچار کاهش باردهی و یا مشکلات دیگری شده که نشان می‌دهد درخت دچار یک کمبود است که باید آن را به وسیله‌ی کود جبران کنیم. طبیعتا نمی‌توان یک نسخه ثابت برای همه درختان بادام پیچید و گفت فلان کود خاص بدون توجه به نوع، رقم، شرایط اقلیمی و… بهترین کود برای درخت بادام است در واقع علائم درخت به ما نشان می‌دهد که درخت ما چه کمبودهایی دارد و بهترین کود برای درخت بادام ما کدام است و ما در این مقاله می‌خواهیم مفصلا به این موضوع بپردازیم.

برای پیدا کردن بهترین کود برای درخت بادام دو راه وجود دارد راه اول تشخیص نیازهای گیاه بر اساس علائم درخت است که نشان می‌دهد درخت ما چه کمبودهایی دارد و بهترین کود برای درخت بادام کدام است و راه دوم آزمایش خاک یا برگ است که در خرداد و تیرماه انجام می‌شود.

بهترین کود برای درخت بادام

 

ریزمغذی ها

شاید نیاز درخت به عناصر ریزمغذی کمتر از عناصر ماکرو باشد اما همان مقدار مورد نیاز در صورت کافی نبودن می‌تواند مشکلات جدی برای گیاه شما ایجاد کند که در این بخش برخی از مشکلات کمبود ریز مغذی ها و در ادامه عناصر ماکرو را بررسی می‌کنیم و راه حل این مشکلات را بیان می‌کنیم. در واقع نقش ریزمغذی‌ها در کشاورزی دقیقا مانند نقش ویتامین‌ها در بدن انسان است. از این رو خرید ریزمغذی ها را بسیار توصیه میکنیم.

مس

زمانی که رشد درخت کم شده و پوست بادام خشک و مغز بادام چروکیده است و برگ‌ها دچار پلاسیدگی و ریزش شده‌اند می‌توانیم بگوییم درخت ما با کمبود مس مواجه است. اگر اقتصادی به این قضیه نگاه کنید قیمت کود های کشاورزی به نسبت خساراتی که فقر عناصر ممکن است ایجاد کند بسیار ناچیز است.

این کمبود می‌تواند به دو دلیل باشد دلیل اول نامناسب بودن شرایط برای جذب مس است به عنوان مثال آبیاری پی در پی باعث اکسیده شدن عنصر و غیرقابل جذب شدن آن می‌شود و دلیل دوم فقر خاک است که در این صورت این نیاز را می توان با پاشیدن کود مس روی شاخ و برگ درخت برطرف کرد.

کلسیم و بور

کلسیم به افزایش کیفیت و ماندگاری محصول، رشد بیشتر درخت و گسترش ریشه و مقاومت در برابر سرمازدگی کمک می‌کند. علائم ظاهری کمبود کلسیم در درخت خود را به‌صورت خشکیدگی برگ‌ها، نامنظم و پاره پاره شدن حاشیه برگ و تغییر شکل برگ به صورت فنجانی نشان می‌دهد.

اگر محصول شما علاوه بر کمبود کلسیم کمبود عنصر بور نیز داشته باشد درخت شما با کاهش کمی و کیفی محصول مواجه خواهد شد. بدین صورت که محصول بدمزه، بد رنگ و پوک می‌شود. جالب است بدانید که این دو عنصر بر روی جذب یکدیگر نیز اثر می‌گذارد یعنی یکی از وظایف عنصر بور انتقال کلسیم در گیاه و تنظیم نسبت کلسیم به پتاسیم است.

به بیان دیگر اگر درخت شما دچار کمبود عنصر بور باشد این مشکل را می‌توان در اوایل بهار با محلول پاشی اسید بوریک حل کرد برای هر هکتار زمین حدود ۵ کیلوگرم اسید بوریک در هزار لیتر آب کافیست.

آهن

درختان بادام نسبت به کمبود آهن بسیار مقاوم هستند اما با این وجود اگر دچار کمبود آهن شوند (که این اتفاق در صورت آبیاری بیش از حد یا استفاده بی‌رویه از کودهای فسفاته ممکن است رخ دهد) این کمبود خود را بدین صورت نشان می دهد که برگ‌های جوان شروع به زرد شدن می‌کنند و تنها چند رگه سبز در آن‌ها باقی می‌ماند.

اگر مشکل کمبود آهن در باغ شدید باشد مانند روش چالکود عمل می‌کنیم یعنی در قسمت سایه اندازه چاله‌هایی حفر می‌کنیم سپس حدود ۲۵ الی ۵۰ میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ را کم کم با  حدود ۲۰ لیتر آب مخلوط می‌کنیم و آن را داخل چاله ها می‌ریزیم. اگرچه این درخت به فقر آهن بسیار مقاوم است اما با خرید و استفاده کود آهن محصولات بسیار با کیفیت‌تر خواهند شد.

عناصر ماکرو

کود پتاسه

پتاسیم جز عناصر پر مصرف درخت بادام است برای برداشت هر تن بادام تقریبا 15 کیلوگرم پتاسیم از خاک جذب و توسط درختان مصرف شده که این مقدار باید جایگزین شود. پتاسیم نقش بسیار مهمی در رشد عمومی گیاه، مقاومت در برابر کم آبی، مقابله با سرمازدگی آفات و بیماری‌ها دارد.

اگر درخت ما دچار کمبود پتاسیم شود مقاومت درخت ما به سرما و شوری انواع آفات و بیماری‌ها کم می‌شود و به علت حساس تر شدن به شرایط کم آبی سریع تر دچار پژمردگی می‌شود همچنین با توجه به اینکه فتوسنتز کاهش پیدا می‌کند درخت دچار گرسنگی پنهان می‌شود و رشد آن کاهش پیدا می‌کند، برگ ها به رنگ سبز کم رنگ و حاشیه آن‌ها به  صورت قرمز یا قهوه‌ای در می‌آیند، دانه‌های بادام کوچکتر می‌شوند این علائم در اواخر بهار ظاهر می‌شود.

ابتدا برگ‌های بالایی شروع به نشان‌دادن علائم می‌کنند و سپس این کمبود پتاسیم به سراسر درخت توزیع می‌شود. در این زمان بهترین کود برای درخت بادام ما کودهای پتاسه هستند.

کودهای فسفره

کودهای فسفره معمولاً قبل از کاشت درخت و برای اصلاح خاک استفاده می‌شوند. بدین منظور کود‌های فسفر را همراه با سایر کود‌های ریز مغذی کود حیوانی و خاک زراعی مخلوط می‌کنند و چاله هایی که نهال قرار است در آن کاشته شود را با آن پر می‌کنند.

این کود ترکیبی بهترین کود برای درخت بادام قبل از سن باردهی است چراکه با این روش نیاز درخت به فسفر تا ۳ الی 4 سال که سن باردهی تامین می‌شود سپس زمانی که درخت به باردهی رسید می‌تواند نیاز خود را مستقیم از زمین تأمین کند و معمولاً دیگر نیازی به کودهای فسفر ندارند.

با این وجود اگر مشخص شود که باغ ما همچنان به فسفر احتیاج دارد می‌توان کودهای فسفر را به صورت موضعی به درخت داد و این گونه نیاز درخت به فسفر را برطرف کرد. که این کار باید قبل از  باز شدن جوانه ها یعنی در اواخر پاییز و زمستان انجام شود. همچنین دقت شود که کودهای فسفاته را نباید با سولفات منیزیم به کار برد چرا که منیزیم و فسفات با یکدیگر ترکیب شده و ترکیبی نامحلول در آب را می‌سازند.

 

بهترین کود برای درخت بادام

 

کودهای ازته

ازت یکی از عناصر مهم برای رشد درخت بادام است. به طوری که مصرف تقریبا ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم ازت به ازای هر هکتار در سال دوم کشت به منظور بارور کردن درختان ضروری است با توجه به اینکه خاک اکثر مناطق حالت قلیایی دارد، از سولفات آمونیوم بیشتر استفاده می‌شود با این کار در حقیقت به تنظیم PH خاک و جذب بهتر سایر عناصر نیز کمک می‌شود البته این کاملاً به نوع خاک بستگی دارد در خاک‌های اسیدی باید از کودهای قلیایی استفاده کرد.

این ماده به رشد ساقه‌ها، شاخه‌ها و برگ‌ها کمک می‌کند در صورتی که درخت ما دچار کمبود ازت شود این کمبود را در اوایل بهار با برگ‌های کوچک و سبز رنگ پریده خود را نشان می دهد و در پاییز برگ‌ها زودتر از زمان مقرر زرد شده و می‌ریزند.

در استفاده از کودهای ازته به فاکتورهای مهمی همچون زمان و مقدار استفاده از کود دقت کنید. به طور مثال استفاده فراوان از کودهای ازته کوددهی گیاه زعفران منجر به افزایش تعداد پیازها و ریز شدن آن‌ها می‌شود و این منجر به کاهش بازدهی مزرعه می‌شود. دلیل اصلی استفاده از کود گاوی به جای کود مرغی نیز همین موضوع است. کود مرغی درصد بالایی از نیتروژن دارد که برای هر گیاهی مناسب نیست.

همچنین استفاده بیش از حد کود های ازته  می تواند باعث  پوسیدگی و سوختگی شاخه های کوچک و همچنین افزایش بیماریهای قارچی شود. زمان کوددهی به درختان نیز نباید در اوایل کشت آن باشد.

زمان درست آن بعد از ظاهر شدن برگ ها است و با توجه به این که کودهای ازته بسیار محلول هستند و ممکن است در اثر آبیاری شسته شوند  و  از دسترس ریشه ها خارج شوند مقدار ازت مورد نیاز درخت را تقسیم می کنند و کوددهی را طی ۲ الی ۳ مرتبه  با فاصله زمانی انجام می دهند.

 

 

بهترین کود برای درخت بادام

 

تا اینجا سعی کردیم با معرفی بیشترین نیازهای غذایی درخت و علائم کمبود مواد مختلف در درخت بهترین کود برای درخت بادام را بر اساس مشکل و نیاز درخت شما معرفی کنیم اما بعضی از کودها نیز هستند که شامل ترکیبی از مواد غذایی‌اند که این ترکیب معمولاً بر اساس بیشترین نیاز درختان تعیین شده است. یکی از این کودها، کودهای کامل هستند .

کودهای کامل شامل همه عناصر مورد نیاز گیاه‌اند و تمام نیازهای گیاه را پوشش می‌دهند و از این لحاظ می‌توان گفت کود کامل بهترین کود برای درخت بادام و بسیاری از گیاهان دیگر همین کودهای کامل هستند. کود کاملی که برای درختان بادام معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد کود 20 20 20 است که بسته به نیاز گیاه دوبار در سال می‌توانند مصرف شوند و باعث تقویت درخت بادام می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۲ رای

7 دیدگاه در “بهترین کود برای درخت بادام

  1. مطیعی گفت:

    بسیار عالی بود. بی نهایت ممنونم
    بنده در فاصله بین شهرهای ساوه و همدان در کوهستانهای منطقه مزلقان روستای تجره باغی دارم که حدود 40 تا درخت بادام قدیمی داخلش هست.متاسفانه علیرغم محصول نسبتا خوبی که هر سال میده ، درختان زیاد قوی نیستن و این محصول باید 3 برابر باشه.اخیرا کود دامی استفاده کردم ینی در همین پاییز 1401 ، و البته از کودهای شیمیایی مثه سولفات آمونیوم و سه 20 و ... هم استفاده میکنم.حدود یک ماه قبل در تنه چند تا از درختهای بادام دیدم که فضولات آفات چوب خوار که مثه خاک اره هستن ، پایین تنه درخت ریختن.پس از کندن داخل تنه که پر از فضولات خاک اره ای بودن در نهایت به سوراخهایی با قطر انگشت سبابه رسیدم و ورودی سوراخها را با خمیر زئوزران ایرانی مسدود کردم . خدا رو شکر در دفعات بعدی دیگه هیچ چیزی ندیدم. میخام بدونم آیا این خمیر زئوزران برای از بین بردن آفات چوب خار و کرم خراط درختهای بادام کافیه ؟ آیا به سم دیگه ای نیاز هست ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کلی بفرمایید.سپاس

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      متاسفانه در این خصوص تخصصی نداریم.
      بهتره که شما حتما با یک کارشناس گیاه‌پزشکی صحبت کنید.

    2. ساکن گفت:

      سلام. زئوزرانت خوبه. ولی بهتره درختان با کودهای پتاس بالا و میکرو تقویت بشه تا از نفوذ و فعالیت این آفت جلوگیری بشه

  2. محمد مطیعی گفت:

    سلام.ممنونم.بسیار عالی بود.خیلی استفاده کردم.موفق باشید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون🌼

  3. علی گفت:

    علی ممنون عالی بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *