آموزش کوددهی

مقدار مصرف کود پتاس بالا و زمان مصرف کود پتاس بالا

مقدار مصرف کود پتاس بالا و زمان مصرف کود پتاس بالا

دانستن زمان مصرف کود پتاس بالا و  مقدار مصرف کود پتاس بالا چیزی است که حرفه‌ای بودن شما را در زمینه کود دهی نشان می‌دهد. کود دهی اصولی دارای نکات زیادی است که رعایت زمان و مقدار مصرف کود مهم‌ترین آن‌ها هستند.

در این محتوا قصد داریم که به دو نکته طلایی زمان مصرف کود پتاس بالا و مقدار مصرف کود پتاس بالا بپردازیم. اگر مایل هستید که این دو فوت کوزه‌گری را یاد بگیرید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

زمان مصرف کود پتاس بالا

پتاسیم

گیاهان به ۳ عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به میزان بسیار زیادی نیاز دارند و شاید مقدار نیاز آن‌ها در طول دوره رشد متفاوت باشد اما این سه عنصر در طول دوره رشد چه به مقدار زیاد و چه به مقدار کم همواره مورد نیاز گیاه هستند.

پتاسیم عنصری است که بر رشد گیاه و کیفیت محصول تاثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه به مثال‌هایی از مزایای پتاسیم برای گیاه و علائمی که در اثر کمبود آن رخ می‌دهد اشاره کرده‌ایم که عبارتند از :

مزایا پتاسیم

  • سبب تقویت ساقه‌ها و ریشه‌ها می‌شود.
  • مانع از پژمردگی گیاهان می‌شود.
  • افزایش مقاومت گیاهان در برابر افات و حشرات را سبب می‌شود.
  • موجب افزایش رشد ریشه‌ها می‌گردد.
  • مقدار پروتئین‌ و نشاسته را در گیاهان افزایش می‌دهد و سبب تسهیل انتقال آن‌ها می‌شود.
  • با کنترل باز و بسته شدن روزنه‌ها به حفظ آب و رطوبت گیاه کمک می‌کند.
  • پتاسیم بر روی شکل، اندازه، رنگ و قدردت دانه تاثیر دارد و آن‌ها را بهبود می‌دهد.

 

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

  • گیاهان پژمرده می‌شوند.
  • مقاومت گیاه در برابر سرما، گرما و خشکی کاهش می‌یابد.
  • رشد ریشه کاهش یا متوقف می‌شود.
  • نوک برگ‌ها دچار سوختگی و زرد شدن می‌شود.
  • انتهای دمبرگ بنفش رنگ می‌شود.
  • سبب کاهش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها می‌گردد.

 

کود پتاس بالا

کود پتاس بالا به کودهایی گفته می‌شود که مقدار بالایی پتاسیم داشته باشند. مانند کود سولفات پتاسیم، پتاسیم نیترات، پتاسیم کلراید، پتاسیم فسفات و پتاسیم منیزیم.

مهم‌ترین کودی که به عنوان کود پتاس بالا شناخته می‌شود کود 36-12-12 است این کود با دارا بودن 36 درصد پتاسیم به عنوان کود پتاس بالا شناخته می‌شود.

 

خرید کود 36 12 12

مقدار مصرف کود پتاس بالامقدار مصرف کود پتاس بالا

مقدار مصرف کود پتاس بالا برای گیاهان مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی وابسته است.

اولین و مهم‌ترین عامل اثر گذار بر مقدار مصرف کود پتاس بالا، مقدار نیاز گیاه می‌باشد. گیاهان به پتاسیم به میزان زیادی نیاز دارند اما اگر بیش از مقداری نیاز، عنصر پتاسیم در اختیار آن‌ها قرار بگیرد دچار بیش‌بود و مسمومیت می‌شود.

دومین عامل موثر بر مقدار مصرف کود پتاس بالا، میزان حضور این عنصر در خاک است. برای این که متوجه شوید که خاک مزرعه و زمین شما حاوی چه مقدار از عنصر پتاسیم است باید آنالیز آب و خاک انجام دهید.نتیجه این آزمایش مشخص می‌کند که خاک شما برای تامین نیاز گیاه به چه مقدار پتاسیم نیاز دارد.

سن گیاه و مرحله رشد نیز بر مقدار مصرف کود پتاس بالا اثرگذار هستند چرا که گیاهان در مراحل مختلف رشد خود به میزان متفاوتی از عناصر نیاز دارند.

 

زمان مصرف کود پتاس بالا

پتاسیم از عناصر پر مصرف است که برای رشد گیاهان لازم هستند و تاثیرات زیادی بر روی رشد گیاهان می‌گذارد. زمان مصرف کود پتاس بالا بهتر است هنگامی باشد که گیاهان شروع به رشد می‌کنند تا گیاهان برای رشدی خوب و عملکردی بالا تقویت شوند. از این رو بهترین زمان مصرف کود پتاس بالا ابتدای فصل بهار است که اوایل فصل رشد گیاهان محسوب می‌شود.

همچنین زمان مصرف کود پتاس بالا برای گیاهانی که در فصل پاییز کاشته می‌شوند، اوایل کاشت و جوانه زنی می‌باشد.

علاوه برا آن‌ها زمان مصرف کود پتاس بالا می‌تواند قبل از کاشت بذر باشد. به این صورت که کود بر روی زمین پاشیده شود و با شخم زنی با خاک مخلوط شود.

پاییز و زمستان زمان مصرف کود پتاس بالا به صورت چالکود است. یک چاله در اطراف درخت حفر می‌شود و کود پتاس بالا در آن ریخته می‌شود این امر سبب می‌گردد تا درختان با قدرت شروع به رشد کنند. همچنین چالکود زمستانه برای گلدهی درختان میوه مانند درختان مرکبات حائز اهمیت است.

مقدار مصرف کود پتاس بالا و زمان مصرف کود پتاس بالا

کود پتاس بالا از جمله کودهایی است که احتمالا هر کشاورزی نیاز آن را برای بهبود رشد و کیفیت محصولاتش احساس می‌کند. فروشگاه اینترنتی ماه کشت با ارائه انواع کودهای با کیفیت و از بهترین برندها، تامین و خرید کود مانند خرید کود 36 12 12 را برای شما در زمانی کمتر و با قدرت انتخابی بیشتر فراهم کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۰ رای

6 دیدگاه در “مقدار مصرف کود پتاس بالا و زمان مصرف کود پتاس بالا

  1. مجتبی حسنی گفت:

    سلام مطالب بسیار عالی و کاربردی است

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنون🌺

  2. مسلم گفت:

    سلام خیلی ممنون مطالب آموزنده هستند متشکرم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      ممنون از نظر لطفتون

  3. شهرام گفت:

    سلام خیلی عالی بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و ممنون از نظرتون🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *