آموزش باغبانی

انواع نهال گردو

انواع نهال گردو

کشت انواع نهال گردو پیشنهاد شگفت انگیزی برای باغداران و کشاورزان عزیز است. بسیاری از افراد هستند که علاقه‌ی زیادی به پرورش گیاهان و درختان دارند و همین امر باعث شده است که برای خود باغ و باغچه کوچکی راه اندازی کنند. اما در این میان افرادی هم هستند که از طریق باغداری و پرورش گیاهان و درختان کسب درآمد می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که یک باغدار باید انجام دهد، رسیدگی به نهال‌ها است چرا که اگر مدیریت و رسیدگی به باغ و نهال‌های کاشته شده به موقع و به اندازه نباشد نهال‌ها در زمان کوتاهی از بین می‌روند. اما در خصوص رسیدگی به باغ گردو باید گفت که شما باید از بهترین کود برای گردو استفاده کنید تا بتوانید یک باغ پر بار و پرمحصول داشته باشید.

قبل از انجام هر کاری ابتدا باید در خصوص دریافت اطلاعات و آموزش‌های کلی آن اقدام کنید. چرا که شروع هر فعالیتی نیازمند تجربه و یادگیری است. اگر شما هم جز آن دسته از افراد علاقه‌مند به راه اندازی باغ میوه برای خود هستید حتما این محتوا را مطالعه کنید. چرا  که در این محتوا می‌خواهیم شما را با انواع نهال گردو در ایران و ویژگی های کشت نهال گردو آشنا کنیم و اطلاعات کاملی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

 

انواع نهال گردو

نهال گردو زود گل

نهال گردو زود گل به چه نوع نهال‌هایی گفته می‌شود؟ یکی از انواع نهال گردو، نهال های زود گل هستند که گل دهی آن‌ها به نسبت مابقی نهال‌ها زودتر اتفاق می‌افتد. این نوع نهال را می‌توانید در اکثر مناطق مناسب برای کشت گردو، کشت کنید اما نهال‌های زود گل برای کشت در مناطقی که آب و هوای معتدل و گرمسیر دارند بسیار مناسب‌تر است.

یکی از ویژگی‌های نهال گردو زود گل این است که بار دهی بسیار عالی دارد. اگر که قصد کشت انواع نهال گردو را دارید و می‌خواهید که در مدت زمان کمتری به سود دهی برسید پیشنهاد ما به شما کشت نهال های زود گل است. در خصوص انواع نهال گردو زود گل هم می‌توان به نهال شیلی، لارا، تویسرکان، دماوند و… اشاره کرد.

 

نهال گردو دیر گل

این نوع نهال در مقابل سرمای شدید بسیار مقاوم بوده و مناسب مناطق بسیار سردسیر است. تا دیگر کشاورزان نگران این نباشند که محصول آن ها را سرما بزند، چرا که با کاشت نهال گردوی دیر گل، خسارات ناشی از سرما زدگی به صفر می‌رسد. نهال دیر گل پس از سرمای فروردین و اردیبهشت ماه شروع به گل دهی می‌کند به همین دلیل است که نهال های دیر گل کاملا از سرما زدگی در امان هستند.

نهال های دیر گل عمر بالای 80 سال دارند و در مقابل خشکی و آفت و بیماری‌ها هم بسیار مقاوم هستند. زمان بار دهی این نوع نهال ها تقریبا از سال دوم است. به این صورت، شما از سال دومی که نهال ها را کشت کرده اید می‌توانید محصول باغ گردوی خود را برداشت کنید.

 

انواع نهال گردو

تفاوت نهال های گردو زود گل و دیر گل

همان طور که در بخش قبلی مطالعه کردید، انواع نهال گردو به دو دسته زود گل و دیر گل تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی از هم دارند. به طور مثال گل دهی نهال های زود گل همان طور که از نامش پیداست زود تر اتفاق می‌افتد و مناسب مناطقی با آب و هوای معتدل و گرمسیر است. اما گل دهی نهال های دیر گل در اردیبهشت و فروردین ماه پس از سرمای هوا است که این نوع نهال هم مناسب مناطق سردسیر کشور است.

به طور کلی از نظر کیفیتی و بار دهی نهال های دیر گل و زود گل تفاوتی با یک دیگر ندارند فقط باید با توجه به منطقه و آب و هوای مناسب رشد آن‌ها نهال های مورد نظر را انتخاب و کشت کرد.

 

انواع نهال گردو خوشه ای

نهال گردو خوشه ای یکی از پر بارترین و پر طرفدارترین نوع نهال ها است که شما می‌توانید از بین انواع نهال گردو برای کاشت استفاده کنید. نهال گردوی خوشه ای به دو نوع ایرانی و فرانسوی وجود دارد که به خواسته‌ی خود می‌توانید یکی از این نژادها را تهیه کنید.

نکته‌ی قابل ذکر این است که نهال های ایرانی درجه کیفیت بالاتری نسبت به نهال های فرانسوی و وارداتی دارند چرا که نهال های وارداتی تا زمان وارد شدن آن‌ها به داخل ایران و رسیدن به دست کشاورز اکثرا از بین می‌روند.

نهال گردو خوشه ای بسیار پر بار و پر محصول است و از نظر قیمتی نسبت به سایر نهال های گردو، بسیار مقرون به صرفه تر است. این مزیت‌ها باعث شده است که بسیاری از افرادی که قصد کشت نهال گردو را دارند طرفدار نهال گردو خوشه ای باشند.

عمر درخت خوشه ای گردو تقریبا به 100 سال می‌رسد اما اگر بخواهید عمر مفید از نظر بار دهی زیاد و درآمد بالا را حساب کنید باید گفت که درخت‌های خوشه ای تا 30 سال بار و محصول فراوانی دارند.

نهال های خوشه ای برای کشت در مناطقی مناسب هستند که تا 1500 متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشند. اگر قصد کشت این نوع از نهال‌ را دارید ابتدا باید منطقه و ارتفاع شهر خود را از سطح دریا محاسبه کنید. زیرا برای ارتفاع بیشتر از هزار و پانصد متر امکان کشت این نوع نهال وجود ندارد.

 

انواع گردو تویسرکان

نهال گردو تویسرکان یکی از بهترین و پربارترین انواع نهال درخت گردو است و میوه آن بسیار کیفیت بالایی دارد. این نوع درخت از نظر اقتصادی هم بسیار مقرون به صرفه است.

نهال گردو تویسرکان در مقابل آفت‌ها و بیماری ها مقاومت بالایی دارد. همچنین یکی از مزیت‌های این نوع نهال، هزینه نگهداری پایین آن است که همین امر موجب شده است طرفداران بسیار زیادی پیدا کند. نهال گردوی تویسرکان یک نهال زود گل است و از 5 تا 7 سالگی بار دهی دارد.

از نظر ظاهری نهال گردوی تویسرکان با سایر نهال ها متفاوت است چرا که به دلیل ارتفای بلند آن به بلند قد ترین نهال گردو معروف است. گفتنی است که ارتفاع این نوع نهال به 25 متر هم می‌رسد. تنها معایب گردو های تویسرکان عمر کم آن است اما با این حال برای آب و هوای ایران بهترین انتخاب درخت گردو تویسرکان است.

بهترین زمان برای کاشت این نوع نهال اوایل فصل بهار است. عمر این نهال های گردو بین 60 سال تا 80 سال است. توجه داشته باشید که درخت تویسرکان مقاومت کمی در برابر کم آبی دارد به همین دلیل به هیچ عنوان نمی‌توان آن را در مناطقی با مقدار آب بسیار کم و خشک کاشت.

 

انواع نهال گردو پایه کوتاه

انواع نهال گردو به دو دسته اصلی پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوت هستند و شرایط کشت متفاوتی دارند. یکی از تفاوت‌های نهال های پایه بلند و نهال گردو پایه کوتاه این است که نهال پایه بلند نسبت به نهال های پا کوتاه قدمت بیشتری دارند.

نهال گردو پا کوتاه همان طور که از نامش پیداست قد کوتاه‌تری نسبت به درختان پایه بلند دارد و جزء نهال گردوی جدید محسوب می‌شوند مانند گردو چندلر و گردو فرنور.  که این نوع نهال ها بسیار پر بار و پر محصول هستند.

یکی از مزیت‌هایی که باعث برتری نهال گردو پا کوتاه به نهال‌های پایه بلند می‌شود این است که درختان پایه بلند اصلاح نشده هستند و باردهی کمتری نسبت به انواع نهال گردو پا کوتاه دارند.

نهال های پا کوتاه زمانی که رشد کردند و به باردهی رسیدند، به دلیل داشتن ارتفاع کمتر نسبت به درختان پایه بلند، شرایط آبیاری و کود دهی راحت تری دارند. درختان پایه کوتاه از همان سال اول شروع به بار دهی و محصول دهی می‌کنند که این یکی از بهترین مزیت‌های این نوع نهال گردو است.

مزیت دیگر نهال گردو پاکوتاه این است که به دلیل قد کوتاه‌تری که دارند، برداشت گردو بسیار راحت تر بوده و هرس کردن و سم پاشی نهال‌ها هم بسیار آسان‌تر است.

 

انواع نهال گردو

خرید نهال گردو

اگر قصد خرید نهال گردو را دارید ماه کشت زمینه خرید آن را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به راحتی و با خیال آسوده نهال‌های مورد نظر خود را خریداری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، خرید و مشاوره فقط کافی است که با پشتیبان سایت تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

1 دیدگاه در “انواع نهال گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *