آموزش باغبانی

بهترین نهال بادام + معرفی مشخصات آن‌ها

بهترین نهال بادام

درخت بادام جز آن دسته از درختانی است که هر فردی حتی با داشتن یک باغچه در حیاط خانه خود علاقه مند به کشت آن است. بادام یکی از پرطرفدار ترین خشکبار ها به دلیل داشتن طعمی بی نظیر و خاصیت بسیار زیاد است. درخت بادام جز آن دسته از درختانی است که برای کشت ارقام بسیار متنوع و متفاوتی دارد که شما با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه‌ی خود نهال مناسب را انتخاب می کنید.

در این محتوای آموزشی قصد ما آشنا کردن شما با بهترین نهال بادام است که سعی کردیم چندین نوع از بهترین درخت بادام را به شما معرفی کنیم تا بتوانید یک باغ پر از بهترین درخت های بادام داشته باشید.

 

بهترین نهال بادام

 

بهترین نهال بادام یا بهترین درخت بادام کدام است؟

همان طور که گفته شد نهال بادام در انواع مختلفی وجود دارد که عبارت اند از؛

نهال بادام سهند

یکی از بهترین نهال بادام در ایران، نهال سهند است که جز آن دسته از نهال هایی دسته بندی می‌شود که بسیار مقاوم هستن چرا که این نهال ها هم در برابر آب و هوای بسیار سرد و هم در برابر آفات و بیماری ها مقاومت بسیار بالایی دارد. نهال سهند مناسب برای اکثر مناطق کشور است و می توان هم در مناطق معتدل و هم در مناطق کوهستانی نهال بادام سهند را کشت کرد. اما گفتنی است که در مناطق کوهستانی رشد بهتری دارد.

یکی از نکات مهم در رابطه با کشت نهال سهند این است که به هیچ عنوان در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب هستند رشد نمی‌کند و حتما باید در منطقه‌ی خشک کشت شود و میزان فاصله‌ی منطقه از سطح دریا حداقل 400 متر باشد. زمان بار دهی این نهال تقریبا 3 سال پس از کشت است که به بار دهی اقتصادی می‌رسد.

نهال بادام آذر

تهال بادام آذر، جر نهال های دیر گل است که در اوایل فصل بهار تقریبا در فروردین ماه شکوفه می‌دهد و مراحل رشد آن در فصل بهار و تابستان انجام می‌شود. پس از طی کردن مراحل رشد این نهال تقریبا در مرداد ماه محصول دهی آن شروع می‌شود.

تفاوتی که نهال دیرگل آذر با سایر نهال ها دارد این است که این نهال تقریبا دو هفته بعد از نهال های بادام دیگر گل می دهد که همین امر باعث می شود از سرمای اوایل فصل بهار در امان بماند. منطقه  مناسب کشت نهال آذر هم مانند نهال سهند مناطق کوهستانی و خشک است. اگر که در مناطق سرد و کوهستانی زندگی می‌کنید بهترین نهال مناسب برای کشت در منطقه‌ی شما نهال دیر گل آذر است.

نهال بادام فرانیس

نهال بادام فرانیس یکی از بهترین نوع نهال بادام در داخل ایران است که جز دسته‌ی نهال های دیر گل می‌باشد و بهترین زمان کشت آن آبان و آذر ماه است. این نوع نهال در مقابل آفت ها و بیماری ها مقاومت بسیار بالایی دارد و شما با خیالی آسوده می‌توانید این نوع از نهال را کشت کنید. البته ناگفته نماند که در هر صورت باید مدیریت بالایی در رابطه با آبیاری و یا کود دهی نهال ها داشته باشید.

زادگاه نهال فرانیس کشور فرانسه است که حز نهال های وارداتی محسوب می‌شود. یکی از مریت های این نهال باردهی بسیار زیاد آن است که نسبت به سایر نهال ها آن را متمایز می‌کند. این نهال تا 50 سال عمر می‌کند و بار دهی اقتصادی آن تقریبا از سال دوم کشت شروع می شود.

نهال بادام شاهرودی

نهال شاهرودی جر آن دسته از نهال هایی است که به نسبت سایر نهال ها دیر گل و دیر بازده هستند و بهترین نهال بادام در مناطق مختلف شناخته شده است که بهترین زمان کشت این نهال ها فصل پاییر است. نهال بادام شاهرودی اکثرا توسط کشور های ایران و عراق به سایر کشور های دیگر صادر می شود. دلیل نام گذاری این نهال این است که زادگاه آن، شهر شاهرود است ولی با این حال در اکثر شهر های ایران قابل کشت است.

همان طور که اشاره شد، نهال شاهرودی دیر گل است و زمان گل دهی آن کند است اما پس از گل دهی میزان بار دهی بالایی را دارد. عمر مفید و اقتصادی این نوع نهال ها متغیر بین 20 تا 45 سال است که مدیریت مناسب و به موقع شما تاثیر مستقیم بر این طول عمر دارد.

نهال بادام سنگی

یکی از بهترین نژاد بادام، نهال بادام سنگی است که مناسب برای مناطق سرد سیر و کوهستانی بوده. نهال سنگی در برابر کم آبی بسیار مقاوم است به همین دلیل گزینه ی بسیار مناسب برای کشت در مناطق کم آب در نظر گرفته شده است هم چنین نهال بادام سنگی با توجه به مقاومتی که در برابر بی آبی دارد بهترین نهال بادام دیم هم شناخته شده است.

نهال سنگی جر اقلام پر بار و پر محصول است که تقریبا هر ساله زمان بار دهی آن شهریور ماه است. عمر اقتصادی این نوع نهال بادام تقریبا سال است که بار دهی اقتصادی آن از سال دوم کشت آغاز می‌شود.

نهال بادام کاغذی

تقریبا از هر فردی که پرسیده شود یکی از انواع نهال بادام را نام ببر اولین مورد نهال بادام کاغذی را معرفی می‌کند. بادام کاغدی طرفداران بسیاری زیادی دارد و در بین افراد بسیار محبوب بوده چرا که نهال بادام کاغذی یکی از بهترین نژاد های بادام است.

نهال کاغذی یک درخت زود گل است که بسیار سود دهی بالایی دارد و جر نهال های پر بار و پر محصول دسته بندی می‌شود. این نهال به دلیل زود گل بودن مناسب مناطق گرمسیر کشور است. پبیشنهاد ما به شما این است که اگر در مناطق گرمسیر هستید و قصد کشت نهال بادام را دارید حتما انتخاب شما نهال بادام کاغذی باشد. این نهال عمر اقتصادی 20 تا 35 سال دارد که باردهی آن از سال ونجم کشت شروع میشود.

نهال بادام خوشه‌ای

نهال بادام خوشه ای از همان ابتدا به نهال دیر گل معروف است که به دلیل ویژگی هایی مانند مقاوم در برابر سرما و کم آبی، مقاوم در برابر آفات و بیماری ها و بار دهی بسیار و صرفه اقتصادی جر دسته بهترین نهال بادام قرار می گیرد و کشاورزان و باغداران زیادی طرفدار آن هستند.

درخت بادام خوشه ای از سال دوم کشت بار دهی اقتصادی خود را آغاز می‌کند. کشت این درخت بیشتر در مناطق معتدل انحام می‌شود و مناسب مناطقی است که نه زمستان های بسیار سرد داشته باشه و نه تابستان های طاقت فرسا. توجه داشته باشید که درخت بادام خوشه ای جز درختان پر سود و پر بار به شمار میرود و گزینه بسیار مناسب برای کشت است.

 

بهترین نهال بادام

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر:

  • نهال بادام فرانیس
  • نهال بادام اذر
  • نهال بادام تونو
  • نهال بادام سنگی

بهترین نهال بادام برای مناطق گرمسیری:

  • نهال بادام سهند
  • نهال بادام کاغذی

بهترین نهال بادام برای مناطق معتدل:

نواحی معتدل مناطقی هستند که آب و هوای بسیار مطلوبی برای کشت انواع نهال بادام دارند به همین دلیل با توجه به اقلیم منطقه ای که در آن قرار دارید می توانید بهترین نهال بادام را برای کشت انتخاب کنید.

سخن پایانی:

انتخاب بهترین نهال بادام برای کشت و یا احداث باغ بادام، اولین کار پر اهمیت یک باغدار و یا کشاورز است که با توجه به شرایط منطقه ای خود باید در هنگام خرید نهال بادام، سازگار ترین را انتخاب کند تا بتواند یک باغ با راندمان بالا در آینده داشته باشد. به همین دلیل قبل از کشت باید حتما باد یک مشاور مشورت کنید برای این کار می توانید با واحد پشتیبانی سایت ماه کشت تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

12 دیدگاه در “بهترین نهال بادام + معرفی مشخصات آن‌ها

  1. احمد علیزاده گفت:

    سلام ، چهار سال پیش نهال پیوندی با نام بادام کاغذی خریدم ودر این مدت گل دهی ازش ندیدم و هر سال زمستان شاخه های آن سیاه و بهار دوباره رشد می کند وناگفته نماند که ما در منطقه کوهستانی زندگی می کنیم و ضمن تشکر از زحمات شما عزیزان ، راهنمایی بفرمایید که کدام نهال در منطقه ما مناسب است.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      نهال بادام مناسب برای مناطق سردسیر نهال بادام دیرگل آذر است.

  2. خدابخش بهرامی گهرویی گفت:

    مطالب کاربردی و قابل استفاده بود ممنونم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون🌺

  3. خدابخش بهرامی گهرویی گفت:

    مطالب کاربردی و قابل استفاده بود ممنونم

  4. خدابخش بهرامی گهرویی گفت:

    مطالب کاربردی و قابل استفاده بود ممنونم

  5. علیرضا گفت:

    با درود خدمت شما.مطلب تون اموزنده بود،من یک باغچه کوچک دارم که حدود ۳۰ درخت بادام کاغذی کاشتم،الان درختها
    هفت ساله هستن ولی متاسفانه هفت درخت بادام در دو ساله گذشته ناگهان کاملا خشک شدن از چند کارشناس علت را
    جویا شدیم نتوانستن علت را کشف کنن،
    بعد از خشک شدن درختها سوسکهای ریزی به اندازه موریانه روی درختها ظاهر میشوند که در بدنه درخت سوراخهای ریزی ایجاد میکنن و هیچ سم و آفت کشی روی آنها تاثیر نمیکند، باغچه من در کرج ماهدشت واقع شده ،لطفا در صورت امکان
    راهنمایی بفرمایید ،با تشکر.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      زمین و درختان شما باید به صورت حضوری توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیره.

  6. خلیفه گفت:

    عالی بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنونم🌼

  7. محمد گفت:

    سلام منطقه مادارای زمستانه سرد وتابستان بسیار گرم است و از آب چاه برلی آبیاری استفاده می‌کنیم کدام نوع بادام رابرای منطقه ما پیشنهاد میکنید منطقه ما پلدشت آذربایجان‌غربی لب رودخانه ارس است

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      باسلام و عرض ادب
      رقم بادام دیر گل آذر برای مناطقی با این آب و هوا مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *