آموزش باغبانی

از کاشت نهال بادام تا برداشت آن

کاشت نهال بادام

کاشت نهال بادام از گذشته های دور طرفدار و متقاضیان بسیار زیادی دارد به این صورت که در هر باغی حداقل چندین درخت بادام مشاهده می شود. نهال بادام در انواع مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط محتلف منطقه ای شما باید بهترین نهال بادام را با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه‌ی خود تهیه کنید.

هر فردی که قصد کاشتن درخت بادام و یا احداث باغ بادام را دارد ابتدا باید با تمامی قوانین و شرایط کشت نهال آشنا باشد تا بتواند یک باغ بادام پر بار و پر محصول را احداث کند. در این محتوای آموزشی قصد ما، آشنایی کامل شما با شرایط کشت درخت بادام است.

کاشت نهال بادام

روش های کاشت درخت بادام

کاشت درخت بادام به 3 طریق انجام می شود که شما باید با توجه به شرایط خود یک روش کشت برای نهال ها را انتخاب کنید.

  1. تکثیر توسط بذر
  2. تکثیر به‌ وسیله پیوند
  3. کاشت نهال بادام

در روش تکثیر به روش بذر و یا دانه ابتدا شما باید زمین باغ خود را شخم زده تا خاک برای کشت بذر نرم و آماده شود. سپس بعد از شخم زدن خاک، باید حفره هایی به اندازه دانه یا بذر در داخل خاک ایجاد کنید که تقریبا به اندازه سانتی متر عمق داشته باشد و سپس دانه ها را در داخل خاک کشت کنید.

اگر شما روش کاشت نهال بادام را انتخاب کرده اید، ابتدا بعد از شخم زدن باید در داخل زمین حفره هایی ایجاد کنید. که این حفره ها باید تقریبا به اندازه 1 متر عمق داشته باشند. به این صورت که حتما باید عمق ریشه درخت بادام به اندازه باشد تا ریشه های نهال به طور کامل در داخل خاک قرار بگیرد. به این موضوع توجه داشته باشید که بعد از کشت دانه و نهال بادام، حتما باید نور و آب کافی به آن ها برسد تا بتوانند رشد مناسبی داشته باشند.

بهترین زمان کاشت نهال بادام

کاشت نهال بادام در پاییز: بهترین زمانی که شما باید بذر یا دانه را کشت کنید، فصل پاییز است چرا که دانه تا 6 ماه در داخل خاک استقرار پیدا می‌کند و در فصل بهار جوانه زده و رشد می‌کند. توجه داشته باشید که بهترین زمان بین ماه های آبان تا دی است که شما می توانید کشت خود را انجام دهید اگر به هر دلیلی در این زمان شرایط کشت را نداشتید می‌توانید در اسفند ماه این کار را انجام دهید.

شرایط مناسب برای کاشت نهال بادام

کشت هر نهالی شرایط ویژه خود را دارد به طور مثال شرایط یرای کشت انواع نهال بادام باید به این صورت باشد؛ محل کشت نهال ها باید به طوری باشد که حداقل در طول روز 7 ساعت نور مستقیم خورشید به این نهال ها بتابد. مدیریت و رسیدگی به نهال ها مهم ترین عامل رشد مناسب آن ها است به این ترتیب که شما باید مواردی مانند شخم زدن خاک و اصلاح آن و هم چنین آبیاری و هرس کردن را حتما به موقع و در زمان مناسب خود انجام دهید.

کاشت نهال بادام

فاصله کاشت درخت بادام

رعایت فاصله‌ی مناسب برای کشت نهال ها جز مهم ترین مواردی است که یک باغدار حتما باید رعایت کند شاید که در سال های اول مشکل بزرگی نباشد اما با مرور زمان و رشد درخت های بادام عوارض رعایت نکردن فاصله‌ی مناسب کشت نمایان می‌شود. بهترین فاصله برای بین درخت های بادام بین 6.5 تا 7 متر است.

کاشت نهال بادام در مناطق سردسیر

کشت بادام در مناطق کوهستانی و سردسیر حتما باید در فصل پاییز انجام شود چرا که به طور معمول 6 ماه نهال در درون خاک استراحت کرده و در فصل بهار شکوفه می‌دهد. نهال های بادام در سرمای زمستان مناطق کوهستانی مقاومت بالایی دارند اما خطری که نهال های بادام را تهدید می‌کند، سرمای فصل بهار مناطق سردسیر است که باعث می‌شود درخت باردهی کمی داشته باشد.

پیشنهادی که برای کشت بادام در مناطق سردسیر وجود دارد، کاشت نهال بادام دیر گل است که این نوع نهال بسیار مناسب کشت در مناطقی است که دارای آب و هوای کوهستانی هستند و سرمای فصل بهار شدید دارند که نهال های دیر گل در برابر این آب و هوا به نسبت سایر نهال ها مقاوم هستند.

در رابطه با کاشت نهال بادام زود گل هم میتوان گفت که این نوع نهال ها بیشتر مناسب مناطق معتدل و گرمسیر هستند که به دلیل کوتاه بودن زمان سردی هوا و هم چنین زود گل دادن نهال های بادام، برای این مناطق بسیار مناسب هستند. اگر که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید مناسب ترین و بهترین نوع درخت بادام برای شما نهال زود گل است.

 

 

کاشت بادام دیمی

متاسفانه امروزه یکی از بزرگ ترین تهدید های کشاورزی، خشکسالی و کم آبی است که بیشتر باغداران و کشاورزان را وادار به کشت دیم می کند. بادام هم مانند برخی از محصولات کشاورزی امکان کشت به صورت دیم را دارد که اگر قصد کشت بادام در زمین دیم را دارید باید از نهال هایی مانند:نهال بادام فرانیس ، نهال بادام دیرگل آذر ، نهال بادام تونو ، نهال بادام مامایی که مناسب برای کشت در زمین های دیم هستند استفاده کنید.

خرید نهال بادام

خرید نهال بادام مهم ترین بخش احداث باغ بادام است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که شما باید در زمان خرید نهال بادام از معتبر ترین فروشگاه ها بهترین نهال بادام را تهیه کنید. در زمینه فروش نهال بادام مجموعه ماه کشت فعالیت خود را آغاز کرده است برای خرید نهال های مورد نیاز خود و دریافت مشاوره در خصوص خرید انواع نهال، می توانید با واحد پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲ رای

2 دیدگاه در “از کاشت نهال بادام تا برداشت آن

  1. مهدی گفت:

    مختصر و مفید عالی بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      ممنونم 🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *