آموزش کشت زعفران

دلایل کاشت زعفران

دلایل کاشت زعفران

اولین سوالی که از ما بعد از معرفی کشت زعفران به عنوان یک کشت پربازده و پرسود پرسیده می‌شود این است که چرا زعفران؟ دلایل کاشت زعفران چیه؟ این سوال کاملا درستی است که باید ذهن هر کشاورزی را قبل از کشت محصول درگیر کند.

ماه کشت با پاسخ دادن به این سوال و بررسی جنبه‌های مهم کاشت زعفران سوال جدیدی را در ذهن شما ایجاد می کند که: چه محصولی بهتر از زعفران؟

تا انتهای این مقاله با ماه کشت همراه باشید تا شما را با دلایل کاشت زعفران آشنا کند.

 

دلایل کاشت زعفران

دلایل کاشت زعفران

سودآوری زیاد

زعفران گران‌ترین ادویه جهان است که حتی با هزینه بالایی که باید برای تهیه آن پرداخت شود باز هم مردم به دلیل طعم و عطر منحصر به فرد آن علاقمند و خواهان آن هستند. از این رو نگران زعفرانی که تولید می‌کنید نباشید زیرا این ادویه خوش رنگ و لعاب را در هوا از شما خواهند زد.

چندین برابر هزینه‌ای که برای کاشت زعفران پرداخت می‌کنید به شما بازخواهد گشت. همچنین به دلیل این که پیاز آن تا 7 سال در خاک باقی می‌ماند و محصول می‌دهد می‌توان این گونه گفت که در واقع شما یک بار برای خرید پیاز زعفران هزینه می‌کنید و تا ۷ سال از آن محصول و سود به دست می‌آورید.

مصرف کم آب

از مهم‌ترین دلایل کاشت زعفران در شرایط کنونی، مصرف کم آب توسط این گیاه است. در سال‌های اخیر که خشکسالی بر اقلیم ایران غالب بوده است و هر ساله وضعیت کمبود آب وخیم‌تر می‌شود باید به کاشت گیاهانی روی آورد که آب کمی مصرف می‌کنند.

زعفران از جمله کم مصرف‌ترین گیاهان در زمینه مصرف آب است و در طول یک سال فقط به ۳ الی ۴ بار آبیاری نیاز دارد همین امر سبب گردیده است که کاشت زعفران در سال‌های اخیر رایج‌تر شود و کشاورزان زیادی به کاشت و پرورش آن مشغول شوند.

 

گیاه دارویی بودن از دیگر دلایل کاشت زعفران

از دیگر دلایل کاشت زعفران جنبه دارویی است که این گیاه دارد. زعفران از گیاهان دارویی ارزشمندی است که برای درمان بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مشکلاتی که زعفران تاثیر بسیار خوبی در جهت رفع آن دارد، بیماری افسردگی است. زعفران یک آرام بخش و شادی آور فوق‌العاده است. از این رو به عنون یک دارو نیز می‌توان آن را به فروش رساند.

 

سازگاری بالا

زعفران گیاهی نیمه گرمسیری و سردسیر است و از آن جایی که اغلب مناطق ایران نیمه گرمسیر محسوب می‌شوند قابلیت کشت زعفران در بخش‌های محتلف ایران وجود دارد. این گیاه به گرمای تابستان و سرمای زمستان مقاومت خوبی نشان می‌دهد و می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. این موضوع یکی دیگر از دلایل کشت زعفران است که باعث می‌شود کشاورزان مختلف از مناطق مختلف ایران به کشت آن بپردازند.

 

دلایل کاشت زعفران

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

تکثیر پیاز زعفران

عامل تکثیر زعفران، پیاز زعفران است. پیاز زعفران تقسیم و تکثیر می‌شود و تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد. این مزیت بسیار خوبی است که زعفران دارد. زیرا شما علاوه بر محصول نهایی زعفران می‌توانید از طریق فروش پیازهای زعفران نیز کسب درآمد داشته باشید. به این صورت که اگر شما ۱ تن پیاز بکارید در سال هفتم 6 تا 8 تن پیاز دارید و می‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید. پس از زعفران به دو طریق می‌توان به سود دهی رسید.

 

زمان و فعالیت کم برای کاشت زعفران

زعفران با تمام مزایای ارزشمند و کاربردی که دارد به صرف زمان زیادی هم نیاز ندارد. این گیاه کم توقع علاوه بر این که آب کمی مصرف می‌کند، سود بالایی دارد و محصول اقتصادی تولید می‌کند نیازی به مراقبت و نگهداری زیادی ندارد. این موضوع محبوبیت کاشت درآمد دوم به آن بپردازند هم می‌توانند کشت زعفران را انجام دهند.

بیشترین زمانی که باید برای زعفران صرف کرد از زمان کاشت تا زمان برداشت است که این بازه بیشتر از 4 تا 5 ماه طول نمی‌کشد که در این زمان هم نیازی به حضور مستمر نیست و باید به صورت پراکنده به فرایندهای کشاورزی مختلف مشغول شد. در بقیه سال نیز به صورت پراکنده و با فاصله زمانی طولانی باید به نیازهای مزرعه و فرایندهای کشاورزی پرداخت.

برگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان

از دیگر دلایل کاشت زعفران این است که با یک بار کشت زعفران نه تنها سرمایه شما به طور کامل برمیگردد که چندین برای آن پرداخت کرده‌اید را به شما برمی‌گرداند و در سال‌های بعد که تولید زعفران افزایش می‌یابد سرمایه شما چندین برابر می‌شود.

صادراتی بودن زعفران از دیگر دلایل کاشت زعفران

ایران تامین کننده 90 درصد زعفران جهان است. اگر چه که در سال‌های اخیر کشورهای دیگری نیز به تولید زعفران مشغول شده‌اند اما سهم بسیار ناچیزی است. زعفران یک محصول صادراتی و استراتژیک است که از اهمیت بالایی برخودار است.

 

دلایل کاشت زعفران

 

آیا با خواندن این مقاله هنوز هم برای شما دلایل کاشت زعفران سوال است؟ با موارد ذکر شده می‌توان گفت که قطعا کاشت زعفران از هر نظر سودمند است. هم برای درآمدزایی مناسب است و هم با شرایط کم آبی که با آن مواجه هستیم سازگار و منطبق است. شما می‌توانید از طریق تماس با پشتیبانی ماه کشت، پاسخ تمام سوال‌های خود از کاشت تا برداشت زعفران را به دست بیاورید.

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *