آموزش کشت زعفران

فواید و نقش پوشال پیاز زعفران

نقش پوشال پیاز زعفران

در اطراف پیاز زعفران بافت اسفنجی و توری شکلی وجود دارد که پوشال زعفران گفته می‌شود. به طور کلی نقش پوشال پیاز زعفران حفاظت از پیاز است. پوشال در پیازهای جوان به رنگ قهوه‌ای روشن و در پیازهای چند ساله به رنگ قهوه‌ای تیره دیده می‌شود. علاوه بر آن پیازهای چند ساله پوشال بیشتری نسبت به پیازهای جوان دارند.

عامل تکثیر زعفران بنه یا همان پیاز آن است. پس می‌توان گفت که رکن اصلی برای تولید زعفران مرغوب، سلامت پیاز است. پیازهای زعفران به اشکال گرد، بیضوی و تخم مرغی شکل وجود دارند که توسط الیافی پوشانده می‌شوند. این الیاف که پوشال گفته می‌شود قهوه‌ای رنگ هستند اما خود پیاز زعفران به رنگ سفید است. این پوشال‌‌ها برای سلامت پیازها لازم و ضروری هستند.

 

نقش پوشال پیاز زعفران

 

نقش پوشال پیاز زعفران

پوشال‌های اطراف پیاز زعفران فواید و نقش‌های زیادی دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

ذخیره اکسیژن

اولین نقش پوشال پیاز زعفران ذخیره اکسیژن است. همه گیاهان از جمله زعفران برای رشد به اکسیژن نیاز دارند. پوشالی که در اطراف پیاز زعفران وجود دارد به خوبی می‌تواند اکسیژن را برای پیاز زعفران ذخیره کند و به رشد بهتر آن کمک کند.

 

حفظ رطوبت

دومین نقش پوشال پیاز زعفران حفظ رطوبت پیازها می‌باشد. این پوشال‌ها چند برابر وزن خود آب ذخیره می کنند. رطوبت ذخیره شده در پیازها، آن‌ها را در برابر تنش خشکی مقاوم می‌کند. پوشال‌ها همان گونه که آب را ذخیره می‌کنند از هدر رفت و تبخیر سریع آب نیز جلوگیری می‌کند.

 

افزایش مقاومت نسبت به بیماری‌ها و آفات

پوشال کاملا پیاز را احاطه می‌کند به همین دلیل آفات کوچک مانند کنه به راحتی نمی‌توانند به پیاز زعفران صدمه بزنند. همچنین پیازها را در برابر سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌ها قارچی تا حدودی حفاظت می‌کند.

از ورود حشرات ریز دیگر جلوگیری می‌کند. به علاوه پیازها را از خورده شدن توسط حشرات و کرم‌ها تقریبا در امان نگه می‌دارد.

 

نقش پوشال پیاز زعفران

حفاظت فیزیکی از پیاز زعفران

دیگر نقش پوشال پیاز زعفران حفظ و مراقبت از پیاز در برابر آسیب‌ها و صدمات فیزیکی است. این بافت توری شکل که دور تا دور پیاز را می‌پوشاند تقریبا مانند یک ضربه گیر عمل می‌کند و می‌تواند تا حدودی از فشارهای فیزیکی و ضربه، پیاز را حفظ کند و شدت ضربه را کاهش می‌دهد.

زمانی که پیاز در عمق 20 سانتی متری زمین کاشته می‌شود مقداری فشار به پیازها وارد می‌شود، این فشار برای پیازها خوب نیست و ممکن است باعث آسیب زدن به آن‌ها شود. این پوشال‌ها مانع این آسیب‌ها می‌شود.

همچنین در هنگام انتقال و جا به جایی‌ پیازهای زعفران و دست به دست شدن آن‌ها از خراشیده و زخم شدن پیازها جلوگیری می‌کنند.

افزایش عمر پیازها

دیگر نقش پیاز زعفران افزایش عمر پیازها در خارج از خاک است. زمانی که پیازها برای انتقال به زمین دیگر و یا فروش، از خاک خارج می‌شوند در تماس با عوامل آسیب‌زا زیادی قرار می‌گیرند. یکی از آن‌ها نور مستقیم خورشید است. این پوشال‌ها مانع از رسیدن نور خورشید به پیازها می‌شوند.

همچنین پوشال‌ها، پیازها را در برابر تغییرات سریع و شدید دما مقاوم تر می کنند و فاسد شدن پیازها را به تاخیر می‌اندازد، در واقع مدت انبارداری پیازها را افزایش می‌دهد.

 

نقش پوشال پیاز زعفران

 

با توجه به مطالب گفته شده بالا، این گونه برداشت می‌شود که وجود و حضور پوشال‌ها در اطراف پیاز رعفران بسیار با اهمیت و واجب است. هنگام خرید پیاز زعفران دقت کنید که پیازها دارای پوشال باشند و توسط آن‌ها احاطه شده باشند زیرا در صورت نبود پوشال پیازها در هنگام جا به جایی ‌ها اسیب می‌بینند و زودتر فاسد می‌شوند.

لازم به یادآوری است که از جدا کردن پوشال‌ها از پیازها به شدت پرهیز کنید و پیازها را همراه با پوشال درون خاک قرار دهید و کاشت زعفران را انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

2 دیدگاه در “فواید و نقش پوشال پیاز زعفران

  1. عیدی گفت:

    ممنونم بسیار اموزنده بود ممنون میشم در مورد علف کش زعفران راهنمایی بفرمایید سپاسگذارن

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      برای از بین بردن علف‌های هرز مزرعه زعفران باید از علف کش سوپرگالانت استفاده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *